2024. október 14.

Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola

Kattintson a megtekintéshez
http://hunyadi-dh.hu/new/
Vezető(k): Vighné Bacsó Mónika

A Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola bemutatása

1. Az intézmény általános jellemzői:

A Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola a város legrégibb iskolája, mely a 2021/22. tanévben ünnepelte fennállásának 115. évfordulóját. Hivatalos alapítási éve 1906. Az intézmény három épületben működik: a székhely a Földvári utca 15., a telephely a Fő út 69., a korábbi tagintézmény, most egy újabb telephely: a Fő út 268. szám alatt található.

Intézményünk nyolc évfolyamos általános iskola. Az iskola alapfeladata az intézmény szakmai alapdokumentumában leírtak szerint az általános iskolai nevelés-oktatás, ezen belül a német nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás. A nemzetiségi német nyelv oktatásának bevezetésére az 1969/70-es tanévben került sor. A nemzetiségi német tanulása az irodalmi nyelv tanulásán kívül hagyomány, kultúra, ország-és népismeret elsajátítását jelenti.

A tanulók tanórai nevelését és oktatását széleskörű tanórán kívüli nevelési és személyre szabott fejlesztési tevékenység egészíti ki, melyek közül a legfontosabbak: a napközi otthonos ellátás, a tanulószoba, a tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások, a diákönkormányzat, a szakkörök, az iskolai sportkör, a sport- és tanulmányi versenyek, a kirándulások, erdei iskola, a gyermekétkeztetés.

2. Az infrastruktúra és a tárgyi környezet bemutatása:

A székhely épületben (Földvári utca 15.) működik a felső tagozat. A 2022/2023. tanévben a 19 osztály 20 szaktanteremben, egy tornateremben és egy külső tornapályán tesz eleget az egyes tantárgyi követelményeknek. A 2023/24. tanévben már 20 osztály kezdte meg a tanulmányait a felső tagozaton, így a helyiségek kihasználtsága maximálissá vált.

A Szigetszentmiklósi Tankerület beruházásai által folyamatos az épület infrastruktúrájának fejlesztése, átépítése: 2018/2019. tanévben konténermosdó, a 2019/2020. tanévben a portás részére konténerfülke felállítása, valamint a villamoshálózat bővítése történt. A 2020/2021. tanévben 3 tanterem teljes felújítása, a 2022/23. tanévben az iskolaépület falának szigetélése és a sortpálya aszfaltozása valósult meg.

Az intézmény eszközellátottsága a számítógépek, a laptopok, a projektorok valamint a notebook-ok számát tekintve megfelelő.

Az intézmény sportlétesítményeit tekintve a felső tagozaton a testnevelés tantárgy tanításának helyszíne a tornaterem, a sportpálya és a táncterem. Egy 195 m2-es tornateremmel rendelkezünk, mely műanyag burkolattal burkolt és karbantartásra szorul. A tornateremhez tartozik egy 57 m2 nagyságú színpad, mely részben szertárként funkcionál. Az iskolai rendezvényeket a felső tagozaton a tornateremben és a színpadi részen tartjuk.

3. A nevelőtestület bemutatása:

Az intézmény nevelőtestületének létszáma az elmúlt öt év alatt nemcsak folyamatosan emelkedett, hanem változott is. Az engedélyezett álláshelyeket - 76,75 - nem tudjuk betölteni, álláspályázatainkat folyamatosan megjelenteti a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ. A 2023/2024. tanévben határozatlan idejű kinevezéses köznevelési foglalkoztatotti jogviszonnyal rendelkezik 72 pedagógus. A pedagógiai folyamatban a tanulók körében megjelenő problémák, akadályok megértésében, okaik feltárásában, és szükség esetén a problémák korrekciójában 1 fejlesztőpedagógus és 2 gyógypedagógus segíti a diákokat. A gyermekvédelmi feladatok ellátását az igazgató mellett két pedagógus kolléga végzi.

A pedagógusok 10 munkaközösségben - 2 alsós munkaközösség, 2 napközis munkaközösség, humán- és művészet munkaközösség, természettudomány, reál munkaközösség, testnevelés – és sport munkaközösség, nyelvi munkaközösség, fejlesztő munkaközösség, osztályfőnöki munkaközösség- végzik a szakmai tevékenységüket.

Ezek közül a testnevelés – és sport munkaközösség a „legfiatalabb”, önálló egységként a 2023/2024. tanévtől kezdte meg működését. Korábban a reál munkaközösség része volt.

4. A nevelő – oktató munkát segítők és a technikai dolgozók:

Nevelő és oktató munkánkat 10 fő segíti, a technikai dolgozók létszáma (takarító, portás, karbantartó) 18 fő. Az iskolatitkár, a rendszergazda és a pedagógiai asszisztensek admin jogosultsággal dolgoznak a KRÉTA rendszerben. Egy pedagógiai asszisztens a teljes intézményre vonatkozóan szervezi és koordinálja a Lázár Ervin Programot. A nevelő – oktató munkát segítő dolgozók lelkiismeretesen segítik a nevelőtestület munkáját. A pedagógiai asszisztensek a NETFIT adatrögzítésben is szerepet vállaltak, megkönnyítve ezzel a szaktanárok adminisztrációs feladatát.

5. A tanulóközösség:

A tanulólétszám évről-évre növekvő tendenciát mutat. A tanulói létszám növekedésével az osztályok száma is emelkedik:

tanév

2015/2016

2016/2017

2017/2018

2018/2019

2019/2020

osztály/létszám

31

767

31

769

34

840

36

848

37

853

                     

 

tanév

2020/2021

2021/2022

2023/2024

osztály/létszám

37

824

36

812

38

859

             

 

Iskolánkban évről-évre emelkedik a német nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatási formában résztvevő tanulók létszáma is. A 2023/2024. tanévben a 38 osztályunkból 29 osztályban hagyományos és bővített nyelvoktató formában valósul meg a nemzetiségi nevelés–oktatás.

A bővített nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatásban 7 osztály vesz részt. Itt a nemzetiségi német nyelv és irodalom mellett diákjaink még legalább három tantárgyat tanulnak a nemzetiség nyelvén. A nemzetiségi nyelv és irodalom, valamint a nemzetiségi nyelvű órák a heti órakeret harmincöt százalékát teszik ki.

A 2013/2014-es tanévben indult először olyan osztály, amelyben matematika-angol orientáltságú képzés történik. Jelenleg minden évfolyamon egy ilyen osztály tanul. Minden évben nagy a túljelentkezés és a szülők körében jelentős az érdeklődés az említett képzési forma iránt. 

6. Az intézmény pedagógiai munkája:

Az iskola pedagógiai munkájának alapját képezik a nevelőtestület által összeállított intézményi dokumentumok: a pedagógiai program, a szervezeti és működési szabályzat, a házirend. Ezek a belső szabályzatok az iskola sajátosságaihoz igazodnak. A szabályzókat munkacsoportokban dolgozzuk ki. A testnevelés tantárgy helyi tantervét munkaközösségünk 2023-ban tovább tökéletesítette a helyi értékelési rendszer kidolgozásával.

Iskolánk tanulói rendszeresen részt vesznek tanulmányi versenyeken, különböző bajnokságokon. Minden évben eredményesen szerepelünk matematika, nyelvtan – helyesírási komplex versenyen, sportversenyeken, levelezős feladatmegoldó versenyen német, matematika, magyar, környezetismeret tantárgyakból. Igyekszünk jó képességű gyermekeink tehetségét kibontakoztatni, lehetőséget adva szereplésekre, megmérettetésekre.

Igen nagy hangsúlyt fektetünk a felvételi tárgyak tanítására: prioritás a matematika, a magyar nyelv és irodalom magas szintű oktatása. Ennek megfelelően mindkét tárgyból van korrepetálás 5. és 6. évfolyamon, valamint 7. osztálytól heti egy órás felvételi előkészítő keretében nyílik lehetőség a követelmények még alaposabb elsajátítására.

A sport területén tehetséges tanulókkal egyénileg foglalkozunk, kezdeményezzük diákolimpiai szereplésüket, helyi, megyei és országos versenyeken való indulásukat. Tanulóink az utóbbi tanévekben judó és asztalitenisz sportágban szerepeltek kiemelkedően különböző szintű versenyeken, kupákon.

Büszkék vagyunk arra, hogy iskolánk Hunyadi-csapata 2. éve indul a Nagy Vagy – Gránit Family App Kupán, mellyel országosan öregbítjük iskolánk hírnevét.

Tantestületünk a hagyományokat őrzi és ápolja, a korábban bevált programokat továbbfejleszti - csak néhány példa erre - Kinderoktoberfest, német nemzetiségi vers- és prózamondó verseny, Márton napi témanap, sportnap, focibajnokság, partizánlabda kupa, mazsolabál, gólya-party, játszóházi foglalkozás, ÖKO programok, nemzeti ünnepek és emléknapok, szülői értekezletek, nyílt hetek, fogadóórák stb.

Iskolánk képzési kínálatában a nemzetiségi német nyelvoktatás mellett szerepel az angol nyelv oktatása, a judo alapú testnevelés, az erdei iskolaszervezése, a Határtalanul- programban való részvétel, a nyári sporttábor szervezése, a projekt- és témahetek szervezése, az óvoda-iskola átmenetet megkönnyítő programok.  

A Hunyadi iskola több címmel büszkélkedhet. 2016-ban iskolánk elnyerte az Örökös Ökoiskola címet. A tehetséggondozás területén új innovációként, az akkreditációs folyamatban való részvétel eredményeként 2020. január 22-én elnyerte az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet. Kiváló tehetséggondozó tevékenységünknek köszönhetően a második fokozatot (Akkreditált Tehetségpont) átlépve rögtön a legmagasabb szintre lépett intézményünk. A címmel járó logót honlapunkon is megjelenítjük.

Intézményünk az ELTE Tanárképző Központtal kötött együttműködés alapján 2019-ben ELTE-partnerintézmény lett. Egyetemi végzettségű kollégáink bekerültek az ELTE adatbázisába, így fogadhatnak olyan ELTE-s hallgatót, aki nálunk szeretné teljesíteni a gyakorlatát.

2020. május 8-án a Polgár Judit Sakk Alapítvány kuratóriuma a benyújtott dokumentumok alapján méltónak találta, s megítélte iskolánknak a "Sakkpalota program referencia intézménye" címet. 
A címmel járó logót honlapunkon is megjelenítjük.