Zöld utat kapott végre az M0 autópálya
VARJU LÁSZLÓ KÖZLEMÉNYE
Újabb nagyprojekt kapott brüsszeli jóváhagyást - Uniós forrásból bővülhet az M0 autópálya
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását az M0 budapesti körgyűrű déli szektora, az M1 és M5 autópálya közötti szakaszának megépítését, bővítését előirányzó magyar nagyprojektre. A mostani döntéssel immár 15 nagyprojekt kapott brüsszeli igent, melyek összes támogatási értéke meghaladja a 605 milliárd forintot, teljes beruházási értékük pedig a 750 milliárdot. Ezeken felül további 14 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 9 már Brüsszelben várja a támogató döntést.
A hazai fejlesztéspolitika sikere, hogy az Európai Unió tagországai közül Magyarország dobogós helyen áll a legtöbb nagyprojektet benyújtó tagállamok között, az összes tervezett nagyprojekt arányát tekintve azonban Magyarország az első. A beruházások azért is kiemelt jelentőségűek, mert a magas színvonalon előkészített nagyberuházások jelentenek választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a nemzetközi pénzügyi- és gazdasági válság miatt szembesül az építőipar, a hazai munkaerőpiac.
Az elfogadott nagyprojektnek köszönhetően újabb lépés történik a magyarországi autópálya-hálózat teljes kiépítése felé. Az uniós társfinanszírozás összege ebben az esetben 453,6 millió euró, azaz csaknem 95 milliárd forint. A projekthez a kormány által megítélt, a Közlekedési Operatív Programból nyújtott támogatás 111 Mrd forint, az összköltségvetése pedig több mint 120 Mrd forint. Az elkerülő teljes déli szakaszának szélesítése 85 százalékban uniós támogatással valósul meg. A projekt végrehajtásáért a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. felelős. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009. március 9-én nyújtotta be a Bizottságnak a nagyprojektet.
A körgyűrűn óriási a nehéztehergépkocsi-forgalom. Jelenlegi kapacitása és kétszer kétsávos kivitelezése nem alkalmas arra, hogy eleget tegyen a folyamatosan növekvő forgalmi követelményeknek. Ezért a fejlesztés keretében kétszer háromsávos autópálya kerül kialakításra, leállósáv építése mellett. A második pálya a már meglévő autóút mellé fog épülni, és a szomszédos csomópontok fejlesztésére is sor kerül. Megépül 16 felüljáró, egy aluljáró, emellett Hárosnál egy 770 méter hosszú, Soroksárnál pedig egy 500 méter hosszú Duna-híd is. A körgyűrű vonalának kiegészítéseként egy kétszer három sávval + leállósávval rendelkező autópálya is épül, amely az 51. sz. főutat az M0–M5 csomópontnál közvetlenül köti majd össze a körgyűrűvel. Az új nyomvonalon épülő szakasz mentesíti és kiváltja az M5 autópálya azon szakaszát, mely ma még összeköti az M0 déli és keleti szektorát.
A fejlesztés eredményeképpen gyorsabban járható, de emellett biztonságosabb is lesz az eddig baleseti statisztikáiról elhíresült útszakasz. A tranzitforgalom terhét elhárítja a főváros belterületi úthálózatáról, jelentősen könnyítve és gyorsítva ezzel a belső gépjármű-forgalmat, nem mellékesen pedig tisztább, élhetőbb környezetet is teremt. Az új kiépítés több forgalmi sávot és leállósávot is tartalmaz, mely nagyobb kapacitást és jobb forgalmi viszonyokat eredményez. A lassabban haladó nehézforgalom jobban elkülönül, ezáltal várhatóan növelve az átlagsebességet. A jobb forgalmi viszonyok, a kevesebb torlódás várhatóan jobb közlekedésbiztonsági helyzetet, és 30%-kal kevesebb balesetet is eredményez.