Tisztelt Dunaharasztiak!

A hajnali órákban leesett ónos eső sok kérdést felvetett Önökben, ezért látjuk szükségesnek az alábbi tájékoztatót.

A BM OKF (Katasztrófavédelem) honlapján az ónos esőről az alábbiakat olvashatjuk:

„Katasztrófatípusok - Téli veszélyek

A téli időszakban, amikor enyhébb léghullámok érkeznek fölénk, gyakran előfordul, hogy először csak a légkör fölső rétegei melegszenek fel, míg a talaj és a talaj-közeli levegő hőmérséklete még fagypont alatt marad. Ez a helyzet ónos eső kialakulásához vezethet, ami a síkosság legalattomosabb fajtáját okozza. Elég egy kevés eső és néhány perc alatt tükörsima jégpáncél vonja be a felszínt. Ha azt észleljük, hogy a hőmérséklet fagypont alatti és az eső esik, akkor számíthatunk jégréteg kialakulására, emiatt körültekintően és fokozott óvatossággal közlekedjünk, mind gyalogosan, mind gépjárművel! Tartós és intenzív ónos eső idején villanyvezetékek szakadhatnak le, és faágak is letörhetnek a rájuk rakódó jég súlya alatt.

Ajánlott magatartási szabályok: 

  • Szélsőséges időjárási viszonyok között nem biztonságos az utazás, különösen, ha nagyobb távolságra kell eljutni!
  • Gépkocsival csak akkor induljon el, ha feltétlenül szükséges, ha gépjárműve megfelelő műszaki állapotban van, és rendelkezik a biztonságos téli üzemeléshez szükséges felszereléssel.”

A magyar szabályozás alapján az utakat a tulajdonosnak vagy az út kezelőjének kell a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Városunkban az Önkormányzat erre közútkezelői vállalkozói szerződést kötött. Szükség esetén a közútkezelő 4 járművel – folyamatos havazás esetén további munkagépekkel - és 20 fővel végzi a síkosság-mentesítést, akár napi 24 órában.

Mivel a közútkezelő folyamatosan figyeli az időjárás-előrejelzést, ezért – a várható ónos esőre tekintettel – már az előző napon, az ide vonatkozó protokoll alapján, preventív védekezésként sóval megszórták Dunaharaszti útjait. Az ónos eső kezdetekor a lehulló csapadék lemossa az utakról a kiszórt só egy részét. Ameddig a talajközeli levegő hőmérséklete -4 C° alatt marad, a leszórt só nem tudja a hatását kifejteni, a lehullott ónos eső azonban megfagy, így alakul ki a „tükörjég” állapot. Amint a külső hőmérséklet emelkedni kezd, a maradék só azonnal kifejti a hatását, és az egyébként is meginduló olvadást meggyorsítja. Ez így történt most is, a délelőtti órákban.

Amikor eláll a csapadék, akkor a közútkezelő megkezdi a felületi síkosság-mentesítést is (folyamatos csapadékhullás esetén a felületi sózás hatástalan!) Eredményes munkát tehát csak akkor tudnak végezni, ha az ónos eső elállt. Az útellenőr folyamatosan ellenőrzi a kritikus helyeket.

Ahol különösen indokolt, ott bazalt zúzalékkal szórják meg a csúszós útszakaszokat.

Az utak sózását, letakarítását a tömegközlekedési útvonalakon és a közintézményeknél kezdik meg. Ezek után kerülnek sorra a forgalmasabb útvonalak, majd a mellékutcák. Dunaharaszti szilárd burkolatú úthálózatának hossza 120 kilométer, így időbe telik, amíg a gépek mindenhová eljutnak.

A főútvonalak és a nagyobb forgalmú útvonalak – a folyamatos és sűrű gépkocsi-forgalomnak köszönhetően – nehezebben, vagy egyáltalán nem fagynak le, amint arra a kérdéssel foglalkozó posztban is felhívta a figyelmet egy hozzászóló.

A közterületi járdákat az ingatlantulajdonosoknak kell karbantartaniuk, letakarítaniuk.

Felhívjuk a figyelmet, hogy éppen az ilyen időjárási szélsőségek miatt A Munka Törvénykönyve alapján veszélyhelyzet esetén a munkáltató/iskola nem hozhatja hátrányos helyzetbe a későn érkezőket. A Katasztrófavédelem és az Országos Meteorológiai Szolgálat felhívja a figyelmet, hogy ilyen esetekben csak az induljon el, akinek feltétlenül szükséges és csak az időjárási és útviszonyoknak megfelelően szabad közlekedni. Veszélyhelyzetre hivatkozva az ónos eső miatt bekövetkezett balesetek esetén a biztosítók általában nem szoktak kártérítést fizetni.

Dunaharaszti Polgármesteri Hivatal



Twitter megosztás Google+ megosztás