Néhány mondatban az orvosi rendelőről

2019. szeptember 4. szerda

Miért állt le az orvosi rendelő építése? Mikor épül tovább? Mi a helyzet ezzel a beruházással? Ezeket a kérdéseket teszik fel – teljesen jogosan – mindazok, akik figyelemmel követik Dunaharaszti épülését-szépülését, nyugtázzák, hogy egy beruházás elindul, majd annak rendje és módja szerint befejeződik és lassan meg is feledkezünk talán róla. Kétségkívül szokatlan a rendelő sztorija, viszont az örömteli hírem az, hogy:

az építkezés hamarosan folytatódik, és sokkal többet nyújt majd az új komplexum, mint azt eredetileg terveztük.

Igazából ez áll a leállás hátterében, úgyhogy álljon itt alább a Felnőtt Háziorvosi Rendelő története:

Igyekszünk minden pályázati lehetőséget megragadni, és szinte mindig sikerrel járunk – itt viszont először nem nyertünk, és ez volt a szerencsénk. A sikertelen pályázat csak felújításra vonatkozott, ott bővítésre nem volt lehetőség. A következő alkalommal azonban egy olyan pályázatot írtak ki Pest megyére, amely bővítésre is lehetőséget kínált, és nekünk erre volt szükségünk; nyertünk, lefolytattuk a közbeszerzési eljárást és megkezdtük a beruházást. És itt jött a fordulat.

A bővítést csak tetőtér-beépítéssel lehetett megoldani, mivel a hatályos Helyi Építési Szabályzat csak erre adott itt lehetőséget. Tudni kell, hogy ennek a módosítása legalább fél év, míg a pályázat beadására ennél jóval kevesebb idő állt rendelkezésre. A tervek tehát a meglévő épület felújítására és tetőtérrel való bővítésére készültek el.

Ekkor kerestek meg engem a városunkban praktizáló háziorvosok azzal a kéréssel, hogy – amennyiben az még lehetséges – a bővítést emelet-ráépítéssel oldjuk meg. Így sokkal nagyobb hasznos területet nyernénk, elhelyezhetnénk még egy praxist, amit a város növekedése is indokol, és megoldhatnánk a fogorvosok sok évtizedes problémáját (hárman rendelnek a földszinten, de csak két rendelő van). Mindez eleve elgondolkodtatott, és az építkezés közben amúgy is kiderültek olyan, előre nem látható szerkezeti problémák, amelyek miatt a műszaki tartalmat amúgy is módosítani kellett. Ez minden régi épület megbontásakor-felújításakor így van, csak nem mindegy, milyen mértékben. A Polgármesteri Hivatal munkatársaival átbeszéltük a pró-kontra érveket, és úgy döntöttünk, hogy módosítunk, amennyiben az lehetséges.

Tisztában voltam vele, hogy ebben az esetben a beruházás olyan mértékben húzódik el, hogy akár a választásokon is túlnyúlik, hogy emiatt akár támadások is érhetnek, de nem ez vezérelt. Hanem az, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki az építkezésből, mert ez egy – talán – soha vissza nem térő alkalom arra, hogy a háziorvosokat és a többi szolgálatot méltó körülmények között helyezzük el.

Ami végleg meggyőzött, az a költöztetés – nyugodtan mondhatom, bravúros – sikere volt. A beruházás kezdetekor az összes ott működő praxist (háziorvosok, fogorvosok, ügyeleti szolgálat, vérvételi hely) egy hétvége alatt elköltöztettük úgy, hogy pénteken még a régi helyen rendeltek, hétfőn már az új helyen folyt a munka. Köszönetet mondok ezért – sokadszor – mindenkinek, aki ebben részt vett. Az ideiglenes rendelők azóta is jól működnek, minden engedéllyel rendelkeznek, a lakosságot mindenről tájékoztattuk.

Szóval belevágtunk. Elindítottuk a Helyi Építési Szabályzat módosítását az emelet-ráépítés ügyében, ez volt az egyszerűbb része, mert ez nagyjából rajtunk múlik. A nehezebb viszont az volt, hogy meg kellett győznünk a pályázat gazdáját, a Pénzügyminisztériumot, hogy járuljon hozzá a támogatási szerződés módosításához, vagyis:

engedélyezze a határidő kitolását és a műszaki tartalom megváltozását.

Szerencsére értő fülekre találtunk, az engedélyt megkaptuk. Ezt követően a beruházást elvégeztettük addig a pontig, amíg az összeegyeztethető volt az új céllal, eközben már folyt az új tervezés és az új engedélyeztetés. A kivitelezést le kellett zárnunk, hiszen a módosítások miatt új közbeszerzési eljárást kellett indítanunk. Az építő céggel rendben elszámoltunk, és a kiviteli tervek elkészülte és az új költségvetés összeállítását követően kiírtuk az új közbeszerzést, amely – az értékhatár miatt – teljesen nyílt, azon bárki indulhat, aki a feltételeknek megfelel. Az eljárás várhatóan szeptember vége felé lezárul, a munka októberben folytatódhat, és április környékén fog befejeződni.

És akkor a lényeg: milyen szolgáltatások működnek majd a bővített-felújított épületben?

  • kilenc darab rendelőhelyiség, külön asszisztensi irodákkal;
  • három fogászati rendelő;
  • az orvosi ügyelet (ügyeleti szoba, megfigyelő-fektető szoba, pihenő szoba, elkülönítő);
  • vérvételi hely;
  • váróhelyiségek, mosdók, akadálymentes mosdó, lift, lépcsőház, személyzeti öltözők, teakonyha.

A felső szintet úgy alakítjuk ki, hogy a praxisok további bővítésének lehetősége is adott. Az épülethez akadálymentes rámpa csatlakozik majd, az utcában pedig parkolókat építünk. És ami még nagyon fontos: a szemközti, a visszaköltözést követően felszabaduló épületben (Damjanich u. 23.) végre méltó elhelyezést nyer majd a kibővült Védőnői Szolgálat.

Azt gondolom, jól döntöttünk akkor, amikor a beruházás menet közbeni módosítását elhatároztuk és keresztülvittük. Nem volt könnyű döntés, de a polgármesteri munka sem mindig könnyű. A fő szempontot sosem szabad szem elől téveszteni: a város közösségének érdekét kell nézni, és ha szükséges, cselekedni kell, bármekkorák is a nehézségek. Ennek az igénynek – úgy gondolom – a Felnőtt Háziorvosi Rendelő esetében is sikerült eleget tennünk.

Dr. Szalay László polgármester

Twitter megosztás Google+ megosztás